Alla inlägg under maj 2020

Av Frida Schneider - 29 maj 2020 12:00

 Här kommer ett recept på en gryta som jag lagade igår som jag hittade på själv .

 

 

Jag lagade lins och kikärtsgryta helt vegansk.

 

 

Här är receptet:

 

300 gram vitkål

ca: 7 dl kokta kikärter det går bra med att använa färdiga i konserv men jag rekommenderar att använda torkade som man blötlägger under natten och sen kokar man dom 1-2  timmar , det är bästa kvalitén men det går alldeles utmärkt att frysa kokta kikärter så kan man spara till nästa gång man vill använda kikärter.

 

5 dl kokta gröna linser jag tror det är ca 2 dl okokta linser dom behöver du inte blötlägga utan du kokar dom som dom är i ca: 20 minuter det står på förpackningen kolla för säkerhetskull det kan variera beroende på märke.

 

2 matskedar rapsolja 

 

500 gram passerade tomater

 

Ca: 4 st morötter.

 

1 matsked  vegan fond knorr

 

2 matskedar asia red curry pasta jag tog ica välj det märkte du tycker om.

 

ca: 4 dl oatly imat.

 

Jag kokade linserna och kikärterna separat och så stekte jag grönsakerna i rapsolja och sen hällde i kikärterna och linserna och tillsatte alla kryddor och andra smaksättningar hällde i soya och herbamare också efter behag och hällde i passerade tomater och oatly imat och lät allt koka ihop smaklig måltid!

  Det är beräknat till 6 portioner och ca: 403 kcal per portion.

Av Frida Schneider - 29 maj 2020 09:52

  Hej på er! Då var det dags för dagens väder det ser verkligen lovande ut   ! 

 

 

Såhär såg vädret ut för en stund sen:     

Och såhär kommer vädret bli under dagen   Ha en bra dag så hörs vi senare !

Av Frida Schneider - 28 maj 2020 23:41

Idag har det varit fantastiskt väder strålande sol såhär ser vädret ut nu:   

Av Frida Schneider - 27 maj 2020 14:30

Här har ni dagens väder såhär såg det ut i förmiddags:    Och såhär kommer vädret bli under resten av dagen om inte det har ändrats:   Ha det gött så hörs vi :) ! 

Av Frida Schneider - 26 maj 2020 10:45

Här kommer dagens väder det ser lovande ut och såhär såg vädret ut strax före 10 idag.

  Och såhär ser prognosen ut resten av dagen:   Ha det så bra så hörs vi senare   !

Av Frida Schneider - 26 maj 2020 10:15

                     I fredags lagade jag vegoburgare och fick lite hjälp av min mamma.

 

   Ett bra tips om man vill laga helt veganska burgare eller biffar att ersätta ägg med för att binda ihop är chiaägg man blandar 1 en matsked chiafrön och 3 matskedar vatten som man blandar ihop det motsvarar ett ägg sen låter man det stå i 10-15 minuter så det får svälla ihop. 

 

Jag mixade ihop sojabönor tillsammans med chiaägg mandelspån ströbröd spiskummin salt och peppar och jag la lite till persilja också men det var inte med i grundreceptet.

 

Såhär såg det ut :  

 

Det är första gången jag lagar burgare eller biffar som har varit så fasta dom har oftast varit svåra att binda ihop och har gått sönder lite när jag stekt dom.

I grundreceptet var det majskorn med men det skippade jag det kändes onödigt. Det var ägg i ursprungsreceptet men det bytte  jag ut mitt chiaägg så mina burgare är helt veganska och stektes i olivolja. 

 


Det var alltså 250 gram kokta sojabönor men jag gjorde dubbelsats så jag hade ca; 500 gram , mixade ihop med mandelspån chiaägg salt och peppar persilja ströbröd och lite aromat la vi till.

Det funkar att använda konserverade bönor men det bästa är att använda torkade bönor som man blötlägger över natten och sen kokar ca: 1½timme det funkar utmärkt att frysa ner kokta bönor om det blir över.   Receptet är från ica. Här är grundrecptet:

https://www.ica.se/recept/sojabonsburgare-med-avokadokram-724092/

 Smaklig måltid !

Av Frida Schneider - 25 maj 2020 13:15

Sorry att jag inte uppdaterat på länge vädret har väl varit ganska soligt tills nu i helgen då det har regnat en del trist. Här kommer dagens väder.

 

Såhär såg det ut för en stund sen.  

 

Och såhär blir vädret under resten av dagen och kvällen.   Ha det så bra!

Av Frida Schneider - 19 maj 2020 11:15

         Dagligen ser vi teckenspråkstolkare som tolkar folkhälsomyndighetens                         

            presskonferens.

   

 

En av dom är Ulf Liljebäck här berättar han hur det funkar.

 https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/teckenspr%c3%a5ktolkaren-%e2%80%9dtegnell-g%c3%b6r-en-del-tankepauser-och-det-%c3%a4r-tacksamt%e2%80%9d/vi-BB143EIs?ocid=chromentp

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

mediafrida

mediafrida

mediafrida

mediafrida


Ovido - Quiz & Flashcards